مطالب خواندنی

استاندارد و ویژگی های مهم کاشی سرامیکی
استاندارد و ویژگی های مهم کاشی سرامیکی

استاندارد و ویژگی های مهم کاشی سرامیکی

هر کاشی که تولید و فروخته می شود یک کارایی مخصوص دارد. لازم است در زمان خرید به «درجه رنگ کاشی سرامیکی»، «درجه سائیدگی کاشی سرامیکی»، «درجه جذب آب کاشی سرامیکی»، «میزان لیزی کاشی سرامیکی»، «مقاومت در برابر سرما و چندرنگی» دقت نمود. خصوصیات مهم در انتخاب کاشی و سرامیک برای محوطه های بیرون ساختمان (مانند استخر و نمای ساختمان) و داخل ساختمان (مانند آشپزخانه، استخر، جکوزی و ...) بسیار متفاوت است.
اطلاعات عمومی در خصوص کاشی و سرامیک 1398/08/21 1543 4

تاریخچه کاشی و سرامیک
برخی آغاز استفاده و ساخت سرامیک‌ها را در حدود ۷۰۰۰ سال ق.م. می‌دانند، در حالی که برخی دیگر قدمت آن را تا ۱۵۰۰۰ سال ق.م. نیز دانسته‌اند. ولی در کل اکثریت تاریخ‌نگاران بر ۱۰۰۰۰ سال ق.م. اتفاق نظر دارند. (بدیهی است که این تاریخ مربوط به سرامیک‌های سنتی است).
در عصر امروز و با وجود تولید کننده ها و انواع محصولات کاشی و سرامیک، انتخاب آنها برای کاربردهای مختلف نیاز به آگاهی کامل دارد تا در زمان خرید بهترین نوع کاشی سرامیک برای مصرف مورد نظر انتخاب شود.

هنگام خرید کاشی های سرامیکی علاوه ‌بر طرح و رنگ باید به موارد دیگری نیز توجه نمود. هر کاشی که تولید و فروخته می شود یک کارایی مخصوص دارد و این کارایی به طور دقیق روی برچسبی بر روی جعبه آن نوشته شده که معمولا نوشته ها به صورت کد هستند.
این کدها به شما کمک می کنند که در انتخاب کاشی و سرامیک به کارایی و کار کرد آن ها توجه نمایید.

کارشناسان خبره میترا تایل شما را در انتخاب بهترین کاشی سرامیک برای مصارف مورد نظرتان راهنمایی می نمایند. برای این منظور به فروشگاه میترا سر بزنید و از مشاوره کارشناسان استفاده نمایید.
تماس با فروشگاه

 

طبقه‌بندی کاشی سرامیکی

کاشی های سرامیکی پنج نوع طبقه‌بندی دارند که بر روی همه جعبه‌های کاشی های سرامیکی درج شده است.
اگر یک لایه ی براق روی جعبه باشد پنج نوع است و اگر لایه ی براقی نباشد در چهار نوع طبقه بندی شده است. هنگام خرید کاشی ها حتما به این برچسب ها توجه نمایید.
در ادامه مطالب به درجه، PEI، جذب آب، ضریب اصطکاک، مقاومت در برابر یخ‌زدن و چندرنگی می پردازیم.

 

درجه رنگ کاشی سرامیکی

اولین موردی که به آن میپردازیم درجه رنگ کاشی است. درجه یک دارای بهترین کیفیت است، درجه دو مانند درجه یک است اما قیمت و کیفیت آن کمی کم‌تر است. درجه یک و درجه دو برای پوشش های کف استفاده می شوند. کاشی درجه سه مقاومت لازم برای این‌که روی آن راه برویم و به عنوان پوشش کف از آن استفاده کنیم را ندارد و بیش‌تر برای دیوار بکار می رود. از کاشی کف می توان در دیوار استفاده کرد اما کاشی های دیوار را نمی توان در کف به کار برد. حتما توجه داشته باشید که کاشی که در کف استفاده می کنید درجه یک یا درجه دو باشد.

 

درجه سائیدگی کاشی سرامیکی

موضوع دومی که به آن می پردازیم PEI می باشد. مخفف کلمه درجه‌بندی سائیدگی Porcelain and Enamel Institute است.
PEI مقاومت یک کاشی سرامیکی براق را در برابر سائیدگی و به‌ عنوان یک کاشی کف را درجه‌بندی می کند. تنها کاشی های براق درجه aa دارند و این درجه بندی روی برچسب کاشی های غیر براق پیدا نمی شود.

 

رده های سائیدگی کاشی سرامیکی:

رده 0: کاشی و سرامیکهای لعاب‌دار در این رده برای کاربرد در کف ها مناسب نیستند.

• رده I: محیطهایی که با این کاشی ها اجرا شده اند ضرورتا برای استفاده با پای برهنه یا پوشش های با کف نرم و بدون هرگونه عوامل خارجی که باعث خراش شوند، مناسب می باشد (برای مثال حمام و اتاق خواب هایی داخل ساختمان).

• رده II: مقدار کمی نسبت به رده I در برابر سایئدگی مقاوم بوده و برای بخش‌هایی از داخل ساختمان که تردد بیشتری دارد اما از پاپوشهای نرمی استفاده می‌شود، قابل استفاده است. (برای مثال اتاق ها (به جز آشپزخانه)، ورودی ها و سایر اتاق هایی که ممکن است ترافیک زیادی داشته باشد). استفاده از کفشهای پاشنه بلند یا پاشنه میخی می تواند به این کاشی ها صدمه وارد نماید.
کاشی های سرامیکی که درجه سائیدگی I و II دارند را فقط می توان در دیوارها و به عنوان کاشی های تزئینی استفاده نمود زیرا این دسته از کاشی ها لایه رویه مقاومی ندارند.

• رده III: این رده نسبت به رده II مقدار مقاومتر بوده و برای محیط هایی که تردد روی آنها با کفش های معمولی انجام می شود، مناسب می باشند. (برای مثال آشپزخانه های خصوصی، سالن ها، راهرو ها، بالکن ها، ایوان ها و تراس ها). کاشی های دارای درجه سائیدگی III بیش‌تر در فضاهای مسکونی به کار می روند. کفشهای میخ‌دار یا پاشنه بلند می تواند به این دسته از کاشی ها صدامه وارد نماید.

• رده IV: محیط هایی که با این کاشی ها فرش شده اند تحت بار ترافیکی منظم با مقداری عوامل خارجی خراش دهنده با شرایط سخت تر از رده III قرار دارند. کاشی هایی که PEI آن‌ها IV است مقاومت بسیار بالایی در مقابل سائیدگی دارند و آن‌ها را می توان در همه فضاهای مسکونی و تعدادی از فضاهای تجاری بکار برد (برای مثال ورودی ها، آشپزخانه های تجاری، هتل ها، نمایشگاه ها و فروشگاه ها).

• رده V: بیشترین مقاومت در برابر سائیدگی برای کاشی هایی است که درجه آن ها V است و برای استفاده در تمامی مکان ها مناسب هستند. محیط هایی که با این کاشی ها فرش شده‌اند، تحت بار ترافیکی دائم با مقداری عوامل خارجی خراش دهنده قرار دارند به صورتی که شرایط به اندازه‌ای سخت باشد که کاشی لعاب دار برای این شرایط مناسب باشد (به عنوان مثال مکان های عمومی مانند مراکز خرید، سالن های فرودگاه، پیاده روها، لابی هتل ها و کاربردهای صنعتی).

 

درجه جذب آب کاشی سرامیکی

نکته ی حائز اهمیت دیگری که هنگام انتخاب و خرید کاشی باید به آن توجه نمود میزان جذب آب یا W.A.‎ (water absorption) کاشی هاست. درجه‌بندی W.A.‎ یک کاشی به شما می گوید که آیا کاشی مورد نظر می تواند مناطق مرطوب یا فضاهای بیرونی استفاده شود؟ چهار دسته‌بندی در درجه‌بندیW.A.‎ وجود دارد که در آن‌ها نام و درصد جذب آب یک کاشی بیان می شود.
کاشی های غیرشیشه‌ای بیش از ۷ درصد وزن خود آب جذب می کنند و برای استفاده در فضاهای بیرونی یا مرطوب مانند حمام یا اسپا مناسب نیست. کاشی های نیمه‌شیشه‌ای مقداری بین ۳ تا ۷ درصد وزن خود آب جذب می کنند و فقط برای استفاده در فضاهایی که خشک و داخلی خانه است مناسب هستند. کاشی های شیشه‌ای فقط ۰.۵ درصد تا ۳ درصد وزن خود آب جذب می کند، و بهترین کاشی جهت استفاده در مکان های مرطوب مانند حمام و سرویس ها می باشد.

 

میزان لیزی کاشی سرامیکی

درجه‌بندی مهم دیگری که برای کاشی سرامیک مهم بوده، ضریب اصطکاک است و مخفف آن C.O.F (coefficient of friction) می باشد.COF به مقاومت طبیعی کاشی در برابر لیزخوردن اشاره دارد. هرچه میزان آن بیش‌تر باشد کاشی که در کف به کار رفته است اصطکاک بیشتری با پای افراد برقرار می کند و ضد لغزش تر است و اگر میزان آن کم باشد یعنی کف لیزتر است. مقدار COF بیشتر از 50. برای مصارف مسکونی و COF بیش‌تر از 60. برای مصارف تجاری مناسب هستند. اگر برای حمام خانه خود به دنبال کاشی مناسب هستید حتما به درجه COF آن دقت کنید. هر چه عدد آن بیش‌تر باشد هنگام خارج شدن از حمام کم‌تر احتمال سرخوردن وجود دارد. همکاران و کارشناسان میترا تایل شما را در این امر راهنمایی می نمایند.

 

کاشی سرامیکی و مقاومت در برابر سرما و چندرنگی

در نهایت، طبقه‌بندی آخر چندرنگی است و اگر می خواهید در مکان های داخلی از کاشی استفاده نمایید این درجه بندی اهمیت چندانی ندارد.
کاشی های چند رنگ زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که کاشی های کنار هم چیده شده دارای تنوع رنگ باشند و شبیه سنگ طبیعی شوند.
این نوع دسته بندی کاشی ها مناسب برای افرادیست که تمایل دارند هرکدام از کاشی ها یک رنگ به خصوص داشته باشند و اگر به دنبال کاشی هایی با رنگ غلیظ و پایدار هستید مناسب کار شما نخواهد بود.

برترین مطالب خواندنی

حضور نمایندگان فروشگاه میترا در 19مین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان غرفه رویال گرانیت، سالن شماره 41 نمایشگاه بین المللی تهران، 6 تا 9 مرداد ماه
خبرهای مرتبط با میترا تایل
1398/05/08 2352
سرامیک‌ها و موزاییکها با توجه خصوصیاتشان برای کاربردهای متفاوتی در طراحی بخش‌های مختلف خانه استفاده می‌شود، تا علاوه بر کاربرد به زیبایی خانه نیز کمک نماید.
اطلاعات عمومی در خصوص کاشی و سرامیک
1398/06/06 2337
«شمسه» از مشهورترین نقوش هندسی در کاشی کاری است، اگر چه این نقش در مواردی با استفاده از خطوط منحنی و اسلیمی ترسیم می شود، از اصول مهم و مسلم هندسی پیروی می کند. این نقش به خوبی نگاه ایرانی – اسلامی به موضوع نقش مایه های تزئینی را بیان می کند و ترکیب متعالی جهان بینی و هندسه را نشان می دهد.
برترین کارهای کاشی و سرامیک در دنیا و ایران
1399/10/17 2186
تاریخ ثبت:1398/08/21
تاریخ ویرایش:1398/08/21
موضوع: اطلاعات عمومی در خصوص کاشی و سرامیک
تعداد بازدید:1543


تا کنون دیدگاهی نوشته نشده، اولین نفر باشید که دیدگاهش را بیان می کند.

دیدگاه شما

کاربر گرامی خواهشمند است به موارد زیر دقت فرمایید:
• لطفا فارسی تایپ کنید و با حروف لاتین (فینگلیش) ننویسید.
• دیدگاه های ارائه شده پس از بازبینی منتشر می‌شود.
• آدرس ایمیل در سایت نمایش داده نمی شود.